AK-Kolumni: Sosiaalinen media brändäämiseen.

Alku syksystä, lentopallon EM-karsintojen yhteydessä, Mestaruusliiga piti tiedotus-koulutuksen kaikkien joukkueiden tiedotustiimeille. Vetäjänä toimi Flinkin Toni. Muun asian ohessa tuli aiheena puhua sosiaalisesta mediasta ja sen valjastamisesta tiedotus käyttöön.

Suureksi yllätyksekseni vastustus/vierastus esim Facebookkia kohtaan oli yllättävän suuri, eletään kumminkin jo vuotta 2012. Kohta olemme varmaan siinä tilanteessa kun verkkopankkiinkin kirjaudutaan Fb tai Twitteri tunnuksilla. Sosiaalisen median puolesta liputtajana, ihmettelen tilannetta. Vaikka markkinointi sosiaalisellamedialla ilmiönä on suomessa vielä suhteellisen tuore, niin ulkomailla yrityksetkin ovat hyödyntäneet blogeja jo hyvän tovin. Suomessakin voitaisiin hyödyntää microblogi- ja normaaleja blogi alustoja laajemmin, vaikkakin kokoajan ollaan saatu silmiämme auki asian suhteen. Viime presidentin- vaaleissa Atlantin toisella puolella hyödynnettiin tätä vaihtoehtoa. Silloin Obamalla oli enemmän seuraajia Facebookissa ja voitti vaalit… Ironista?

Eräs duuni kaveri kuuluu niihin joille ”Facebook” on kirosana. ”Kysyi mikä hel**tin seinä? Mulla on jo neljä seinää ja katto, en tarvi muuta…”  No joo, onhan meitä mutta olen itse toista mieltä.

Sosiaalisen median avulla itsensä, joukkueen, yrityksen tai tuotteen brändääminen on kustannuksiltaan edullista. Ei vaadi paljon alkupääomaa, vaan ainoastaan aikaa ja hiukan vaivaa. Parhaimmassa tapauksessa julkaisu saa paljon julkisuutta ja tavoittaa ihmisiä lyhyessä ajassa. Ja nimenomaan esim: Facebook, Twitter ja Google+ ovat sellaisen paikkoja johon saa älypuhelimellakin helposti/nopeasti julkaistua sisältöä. Kommentointi ja mielipiteiden vaihtaminen on helppoa. Tämän takia uusista jutuista pystyy saamaan palautetta varsin nopeasti. Tai ainakin teoriassa. Näillä alustoilla myös julkaisukynnys on matalampi, kuin virallisilla netti sivuilla. Tämän takia sinne on helppo laittaa hauskoja tilannekuvia pilke silmäkulmassa, mutta kumminkin asiaa unohtamatta.

Otetaan nyt esimerkiksi vaikka Facebook. Joukkue paivittää sinne säännöllisesti tiedotteita, kuvia ja ottelutilastoja ja joukkueen sivua seuraavista ihmisistä 20 tykkää julkaisusta, jolloin näiden kavereissa olevilla on mahdollisuus nähdä tämä. Jos noilla 20 ihmisellä on omissa kavareissa keskimäärin 500 kaveria, niin potenttiaalinen näkyvyys kasvaa 10 000 silmäparilla. Jos joukkueen sivusta tykkää 500 henkeä ja edelleen ajatellaan, että keskiarvoisesti jokaisella on 500 kaveria, niin teoreettinen näkyvyys voi olla 250 000. Toki luku on pienempi yhteisten kavereiden johdosta, mutta millä muulla tavalla saat saman näkyvyyden julkaisulle ja vielä samoilla kustannuksilla?

Samalle se on myös helppo kanava jakaa pieniä henkilö haastatteluja:

Ison mailman malliin ja esimerkkinä Redbull Stratos ja huima hyppy 39km korkeudesta: Vaikka hypyn järjestelyt maksoivat Redbullille paljon, juttu levisi sosiaalisenmedian ansiosta kuin lumipallo teoria. Peruuntuneista hyppy yrityksistä kirjoitettii melkein jokaisen sivistys valtion kolmen isoimman lehden toimesta puolen sivun juttu ja lehtien nettisuvuilla oli usempia juttuja aiheesta. Facebook ja Twitteri kohisivat asiasta muurahaiskeon lailla ja kävipä Googlen serverikin pikaisesti kyykkyssä live lähetyksen aikana. Usrheilulehden uutispäälikön Esko Seppäsen sanoja lainaten: ”Toivottavasti jokainen kauppiksen opiskelija ja muutenkin markkinoinnin kanssa tekemisissä olevat, kirjasivat muistiinpanot asian tiimoilta.”

Tottakai jokaisessa paikassa missä on paljon hyvää, on paljon myös pas**a, mutta omasta mielestä tässä tapauksessa plussa voittaa miinukset. Oma luovuus on vain rajana, kun markkinoi, brändää tai julkistaa jotain sosiaalisessa mediassa. Oli sitten kysessä jokkue, yritys tai yksityinen henkilö. Kaiken ei tarvitse olla niin vakavaa. Loppuun viellä tätä todistamaan kuva allekirjottaineesta, jonka ottanut Toni Flink Beach volleyn Sm finaaleista. ”just for the fan”!

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s